Isu RUU Mufti Wilayah : Respon Dr MAZA Kepada Menteri Agama

Isu RUU Mufti Wilayah : Respon Dr MAZA Kepada Menteri Agama

PROmediaTAJDID Short Video

3 дня назад

22,059 Просмотров

Ссылки и html тэги не поддерживаются


Комментарии:

@sepetpop1870
@sepetpop1870 - 18.10.2024 12:16

😂😢😮😅😊 yg masalah kamu aje,.... duduklah dinegeri perlis tu,.... tak payah sibuk2 pada negeri lain.... kalau kata mcn2 ttg Allah..... lps tu tak mahu mengaku....😂😢😮😅😊

Ответить
@AllahServant314
@AllahServant314 - 18.10.2024 12:35

Saya sudah menonton video ini,ulasan saya tentang video ini adalah seperti berikut:

1)Secara garis besar video ini seolah2 ingin menyamakan penetapan RUU ini dengan situasi peristiwa minhah oleh golongan muktazilah adalah sangat TIDAK TEPAT, kerana pemaksaan yang dilakukan oleh Khalifah Makmun pada ketika itu adalah atas perkara yang jelas SESAT iaitu Al Quran adalah makhluk.Sedangkan penetapan RUU ni atas perkara yang seiring dengan syariat dan sesuatu benda yang menjadi jumhur ulama sejak ribuan tahun


2) Penetapan ataupun sesuatu doktorin yang cuba diterapkan itu boleh menatijahkan dua keadaan yakni memberi kemudaratan atau kemanfaatan.Tidaklah setiap penetapan doktorin itu wajar difahami sebagai paksaan yang pasti memudaratkan .
Contohnya dalam kes penetapan RUU Mufti wilayah ini isi kandungannya adalah bertepatan dengan Al Quran,Sunnah, Ijma' Ulama dan qiyas
Buktinya jumhur ulama' Islam sehinggakan sewktu wujudnya kerajaan Khalifah Islamiyah kaedah pembelajaran di sekolah ketika itu telah pun diseragamkan yakni Tauhid dengan kaedah Asyairah,berpegang dengan salah satu mazhab 4 dan mengamalkan tarekat tasawuf.
Perkara ini khususnya kita boleh lihat ada pada pemimpin yang telah diiktiraf oleh Rasululullah S.A.W yakni Sultan Muhammad Al Fatih bersama tentera janaissarinya.Malah pada zaman itu dengan fahaman Asyairah inilah banyak hujah2 muktazilah terkubur.Jadi ingin mengibaratkan pula penetapan Asyairah seolah seperti pemaksaan muktazilah adalah sangat2 meleset kerana penetapan doktrin mutazilah adalah batil manakala penetapan Asyairah adalah Haq

Hal ini jelas menunjukkan penetapan RUU ini adalah bagi menghasilkan KEMANFAATAN supaya semua lapisan masyarakat Islam di negara ini belajar ilmu Islam yang telah disepakati oleh jumhur ulama' sebagai kaedah yang betul

Sebaliknya kaedah tauhid 3 bukanlah kaedah yang disepakati oleh ulama2 Islam dalam mempelajari Ilmu Tauhid,kaedah ini hanya dipraktiskan segelintir ilmuwan Islam bermula dari Ibnu Taimiyah dan juga anak2 muridnya sahaja


3)Hujjah Dr Maza penetapan RUU ini akan mewujudkan kepincangan dalam kesatuan masyarakat Islam adalah sangat meleset kerana ketidaksatupaduan dalam masyarakata di negara ini telah bermula sejak tauhid 3 diperkenalkan,sejak suara yang mengatakan bacaan yasin dan sebutan Usolli adalah bidaah,sejak percampuran mazhab dipopularkan dengan alasan untuk bermudah2,sejak golongan yang bertakwil dikafirkan dan semua perkara ini masih lagi berlangsung malah menjadi punca kesatuan itu terlihat mustahil untuk dicapai.Maka jelaslah kesegeraman atas landasan jumhur ulama itu adalah wajib kerana ianya adalah wasilah bagi  membentuk kesatuan Islam dalam negara ini.

Kesimpulannya RUU ini adalah sebagai satu langkah membina kesatupaduan Islam dan bukan sebagai punca perpecahan kerana perpecahan ini telah lam berlaku dalam negara ini dan masih terus berlangsung


4)Di akhir video Dr Maza seolah cuba ingin mempengaruhi pendengarnya dengan mengungkapkan kata2 beberapa tokoh Asyairah yang seolah mengkodem segelintir kelompok yang bertakwil dengan keterlaluan sebagai muktazilah.Ini hanyalah berlaku salah sekiranya takwilan itu dilakukan secara berlebihan bukan bermaksud semua takwil adalah salah dan bertentangan dengan ajaran Islam.Hakikatnya Ayairah mengiktiraf tafwid dan takwil sebagai kaedah untuk mentafsir ayat Quran atau hadis yang mustasyabihat.Jadi jika naratif yang cuba dibawa bertujuan untuk menyalahkan orang yang bertakwil maka memang jelas naratif sebegini bertentangan dengan ahli sunnah wal jamaah dan akan lebih memecahkan kesatuan Islam yang cuba dipulihkan dan dibina dalam masyarakat negara ini

Ответить
@MohdNoh-ed8mx
@MohdNoh-ed8mx - 18.10.2024 13:10

Hampa minat dia ni ..semua betul dia ..org lain x betul ..doao sorg yg betul

Ответить
@mohdkhedzir3996
@mohdkhedzir3996 - 18.10.2024 13:13

DI HARAPKAN SEMUA USTAZ2 PENGLIPUR LARA HADITH2 PALSU DAN DALIL2 PALSU NI,PERGI LAH DAPATKAN PHD DLM ILMU2 HADITH NABI SAW??JGN JADI USTAZ2 PENGLIPUR LARA HADITH2 PALSU DAN DALIL2 PALSU NI KERJA NYA UNTUK CARI MAKAN DGN BERDUSTA DI ATAS NAMA NABI SAW MAKA TUNGGU LAH TEMPAT NYA DI NERAKA, NABI SAW TELAH PUN BERSABDA???

Ответить
@shaifulrahman5505
@shaifulrahman5505 - 18.10.2024 13:30

Dah smpai masa utk bagi zakat kpd perlis.. babai klate babai selangor

Ответить
@RoslanAlwi-k3l
@RoslanAlwi-k3l - 18.10.2024 13:54

Alhamdulillah Allah masih menganugerahkan insan mcm mufti Perlis ini.ameen ya rabb

Ответить
@NM-cp3cs
@NM-cp3cs - 18.10.2024 15:27

Jazaakallahu khayr Dr Maza 🤲🏻

Ответить
@SuperWalidah
@SuperWalidah - 18.10.2024 15:34

Hang negeri hang tak mau buat....ikut suka negeri hang la....jgn halang pula negeri lain yg nak buat undang undang tu....

Ответить
@sisruy2933
@sisruy2933 - 18.10.2024 16:29

12 mufti sokong RUU. Hanya 1 mufti tak sokong RUU.

Ответить
@zainalmdsalleh4119
@zainalmdsalleh4119 - 18.10.2024 16:44

Alhamdulillah. Tepat dan jelas.

Ответить
@rash7181
@rash7181 - 18.10.2024 16:47

Sblm nk kondem .tgkla enakmen negeri ko sendirila...klu Islam tu luas tlg jgn sekat ajaran aswj di negeri ko .ke ko ada udng di sebalik mee laksa ni. Ckpjela

Ответить
@malikisamad7998
@malikisamad7998 - 18.10.2024 18:33

Semoga xlulus kan dari Mp

Ответить
@ahmadzamri5173
@ahmadzamri5173 - 18.10.2024 19:13

Sokong Dr MAZA dlm isu ni

Ответить
@shahrilnizam6686
@shahrilnizam6686 - 18.10.2024 20:10

Serius laa..aku lagi rela ikut boy iman dari ikut aiman al akity..muke pun lebih kuang..lg bahaye si alkitty tu..allah lebih mengetahui

Ответить
@awannimbus5076
@awannimbus5076 - 19.10.2024 01:53

Umat Islam yang menyokong dan mengundi fahaman liberal tu apa hukum tuan mufti...?..

Ответить
@abdulmutalibabdullah8416
@abdulmutalibabdullah8416 - 19.10.2024 02:41

Buatlah dan berikan tumpuan di Negeri yang kamu tadbir sebagai MUFTI....Lain2 negeri, mereja dah ada MUFTInta sendiri....

Ответить
@tazimchannel
@tazimchannel - 19.10.2024 03:20

Moga RUU Mufti Wilayah dapat dilaksanakan dengan segera.

Ответить
@abdullahaman9607
@abdullahaman9607 - 19.10.2024 03:50

Sombong gila...konon Dia lah paling mengentahui..Paling alim.Mamat ni patut SUMBAT saja dalam penjara. Huru hara pecah belah bila dia buka MULUT.

Ответить
@Deregen_Malaysia
@Deregen_Malaysia - 19.10.2024 06:20

RUU terbangang dlm sejarah negara PASIR BERDENGUNG..

Ответить
@abdulrahmanibrahim1574
@abdulrahmanibrahim1574 - 19.10.2024 07:24

mazabi wahabiol ni jgn dilayan. buang masa dan tak da faedah. tetap dgn pendirian sesat wahbabi sampai mati. so tak ya dengar mazabi spin & putar belit alam.

Ответить
@LONEFIGHTER-qb7ge
@LONEFIGHTER-qb7ge - 19.10.2024 08:00

Menteri agama dan mufti wp tu hanya tukang ckp...mungkin ada pihak lain dibelakang mereka...

Ответить
@madowanahmad2751
@madowanahmad2751 - 19.10.2024 08:13

Mufti selain Dr Maz

Ответить
@madowanahmad2751
@madowanahmad2751 - 19.10.2024 08:24

Mufti2 lain dan tok2 guru yg menyokong RUU mufti wilayah mungkin tidak mempunyai ilmu sebanding dgn Dr Maza.
Sebab itu mereka senyap dan membisu seribu bahasa.
Pandangan dan hujah2 Dr Maza amat bernas dgn nas2 dan sejarah keilmuan dan kefahaman aqidah yg mabtap dan sukar untuk ditolak.
Tahniah Dr Maza. Pejuang akhidah Ahli Sunnah sebenar.

Ответить
@modekelloby2699
@modekelloby2699 - 19.10.2024 08:59

Cerita tentang zaman khalifah abbas tu taraf soheh ye? Mcm mana nak tahu riwayat kisah tu soheh atau tidak ye? Bantu sy sahabat2 sekalian

Ответить
@WanAbdullahWanAwang
@WanAbdullahWanAwang - 19.10.2024 09:17

Mufti berhujah dgn ilmu nya.tapi masih ada mufti berhujah dgn keilmuan masing masing.

Ответить
@EjaxPlus
@EjaxPlus - 19.10.2024 11:55

Tak perlu eksklusifkan pihak jab agama dalam perbincangan berkenaan accountability. Kononnya ini bukan aspirasi madani blablabla. Kan nak inclusive? Jadi kenapa keputusan dan tindakan jabatan adalah bukan suara kerajaan?

Ответить
@yuk4z3
@yuk4z3 - 19.10.2024 12:10

Hadi Awang pun tak setuju dgn RUU ni

Ответить
@AN-px6ug
@AN-px6ug - 19.10.2024 15:22

Dia geng ahli bidaah hasanah nak manipulasi undang² sbb ketandusan hujah melawan kebenaran ahli sunnah yg sebenar mcm dr Maza ni

Ответить
@HAN-nd3oo
@HAN-nd3oo - 19.10.2024 15:36

Mufti negeri yg satu ni takde kerja ke. Bosan tgk muka

Ответить
@Airblenders-01
@Airblenders-01 - 19.10.2024 18:02

Setahu kupasan asyirah wal matiridiah mengenai akidah sungguh jelas dari segi Al quran dan disokong oleh hadis2 yg tidak bercanggah dgn Islam. Mengapa nak ambik selain asyirah lepas tu nak cari dalil akidah yg lain.

Ответить
@bebabkeder8526
@bebabkeder8526 - 19.10.2024 20:22

pernah ke nabi muhammad declare islam mcm yg RUU mufti wilayah buat tu?

Ответить
@akuaku7742
@akuaku7742 - 19.10.2024 22:20

Dok pusing apa xtw oiiii,,,,kona kiri ckit,kona kanan ckit….bhnti sat pikaq dlu,lma2 xkesudah oneway….dok ulang tu,,p balik p balik

Ответить
@azmantarukk2260
@azmantarukk2260 - 19.10.2024 22:38

Sesuai nama dato arif perkasa

Ответить
@masagong3186
@masagong3186 - 19.10.2024 23:00

Ruu macam ni jika di malaysia saja bearti dinegara lain islam maseh kafir....

Ответить
@mohdruhaifimohdruhaifi1342
@mohdruhaifimohdruhaifi1342 - 20.10.2024 00:34

👍👍👍👍👍

Ответить
@akmalazrul2194
@akmalazrul2194 - 20.10.2024 06:11

Maza tak paham ruu wilayah ni hanya untuk persekutuan ...

Ответить
@Gemashero795
@Gemashero795 - 20.10.2024 13:10

Terbukt ajaran agamil ini adalah ajaran yg sesat.

Ответить
@mohdtajolhasnan9499
@mohdtajolhasnan9499 - 20.10.2024 13:10

Drp semua mufti di negara ini bersetuju hanya mufti perlis tak setuju, kita bolih nilai lah yg mana patut kita ikuti.

Ответить
@fauzy-sk2bp
@fauzy-sk2bp - 20.10.2024 13:25

Terbaik drp mufti perlis

Ответить
@mohdtajolhasnan9499
@mohdtajolhasnan9499 - 20.10.2024 13:35

Masaalah nya imam ahmad pun tak mau ikut..puak asyairah pulak mcm dikata sesat ape hal..cuba mufti perlis beritau dgn jelas asyariah tu sesat atau tidak..kalau tak berani kata sesat makna nya asyariah tak sesat lah..apa masalah nye

Ответить
@acapgila
@acapgila - 20.10.2024 14:02

Saya tak sokong RUU . Hu hu hu

Ответить
@TauhidHaqiqi
@TauhidHaqiqi - 20.10.2024 15:09

Aswaja masuk ke nusantara 300 tahun lebih awal dari Wahabiah.

So dgn kedatangan wahabiah, masyarakat jadi berpecah dlm pegangan.

Ini menyalahi salaf, imam Malik.

Ответить
@bintutalib6110
@bintutalib6110 - 20.10.2024 15:18

Moga Allah SWT menggagalkan rancangan jahat mereka.

Ответить
@tajularifin7088
@tajularifin7088 - 20.10.2024 18:15

JAWAPAN ISU LIMITASI DALAM RUU MUFTI

1. Isu limitasi telah dibangkitkan oleh seorang peguam (Faizal Rahman) yang saya maklum sebagai lawyer yang mewakili Dr. Maza, Dr. Rozaimi dan tahanan yang berkait dengan serangan balai polis Ulu Tiram.

2. Beliau mempersoalkan Menteri Agama tentang limitasi definisi Ahli Sunnah Wal Jamaah yang merujuk kepada Asyairah Maturidiah.

3. Jawapan saya, pertama sekali kenapa Faizal Rahman tidak mempersoal limitasi definisi Ahli Sunnah Wal Jamaah yang telah difatwa oleh Jabatan Mufti Perlis yang telah MEMILIH aliran Ahli al-Hadith dan Ahli al-Athar?

4. Kenapa pula, Faizal Rahman tidak mempersoal limitasi amalan yang difatwakan oleh Jabatan Mufti Perlis agar tidak boleh qunut, tidak boleh wirid berjemaah, tidak boleh membaca Yasin malam Jumaat, tidak boleh buat tahlil kematian dan lain-lain.

5. Jawapan paling mudah yang saya rasa sesuai ialah Faizal Rahman tidak berhak untuk mempersoalnya kerana ia adalah bidang kuasa negeri terbabit.

6. Jika Faizal Rahman tidak layak mempertikai Jabatan Mufti Perlis dalam mengurus tadbir negerinya, kenapa pula Faizal Rahman rasa layak mempersoal limitasi yang dibuat di Wilayah Persekutuan yang khas untuk Mufti dan Timbalan Mufti sahaja?

7. Limitasi yang dibuat oleh Perlis merangkumi seluruh rakyat Perlis, berbeza dengan limitasi yang dibuat dalam RUU Mufti hanya membabitkan kepada Mufti dan Timbalan Mufti sahaja.

8. Saya tidak mempersoal limitasi Perlis, jadi saya nak mengajak Faizal Rahman untuk tidak menyibuk mempersoal RUU Mufti. Jika nak persoal, persoal fatwa Perlis dulu kerana bidang kuasa dalam limitasi fatwa tersebut lebih luas iaitu melibatkan seluruh rakyat Perlis.

9. Limitasi yang dibuat di Perlis adalah sesuai dengan pengamalan masyarakat tempatan di masjid, sekolah, jawi, pejabat mufti dan lain-lain. Demikian juga limitasi yang dibuat di Wilayah Persekutuan, ia sesuai dengan praktis dan pengamalan masyarakat setempat.

Ust HAZA Official

Ответить
@kucingku3082
@kucingku3082 - 20.10.2024 18:28

Semua mufti setuju... Satu mufti ja x setuju...

Ответить
@hishamef961
@hishamef961 - 20.10.2024 22:42

Siapa yg sebut assyariah? Siapa yg sebut murudiah? Kalau kami kata jumhur ulama berpegang dgn Assyairah Maturidiah tuan minta kami namakan ulama tersebut, jd sy nk tanya siapa yg sebut murudiah? 😅😅😅

Ответить
@sorento6107
@sorento6107 - 21.10.2024 03:31

Yang sangat sangat menghairankan. Kenapa isu2 Hadith Palsu, Amalan pelik2, Zikir huhu ah ah dan banyak lagi.. Mereka diam seolah2 PEKAK.

Kemuncaknya pembongkaran isu GISB. Maka mereka respon dengan RUU ..Dari sini sangat jelas. Sangat LICIK menggunakan KUASA atas kepentingan sendiri.

Awam boleh research siapa Akitty yang nak bawa balik Tarekat Nasqbandi dan ajar zikir hu hu hu ah ah ah.. dia juga berada dan memegang jawatan penting di dalam Majlis Agama

Ответить
@allandois
@allandois - 21.10.2024 08:02

Sy berpendapat eloklah Dr.Maza bersemuka terus dengan mufti wilayah utk dapatkan penjelasan yang menyeluruh apakah definisi sebenar RUU tu. Tak eloklah seorang mufti membina persepsi yang negatif tanpa memahami secara menyeluruh dan ramai yang menyokong dan menjadi juri disini adalah netizen yang cetek ilmunya. Eloklah pakar berbincang dengan pakar, letakkanlah ilmu itu diperingkat yang tertinggi dan janganlah terlalu asik fokus pada dialog/debat yang mana ianya tidak menyelesaikan masalah malah menimbulkan kekeliruan pada netizen2. Berbincang dan muzakarahlah dengan ulamak2 nusantara tanpa perlu melibatkan netizen2.

Ответить