Syaikh Ali Jum'ah Mengatakan Riba Bank Tidak Haram! Apa Pandangan Dr MAZA?

Syaikh Ali Jum'ah Mengatakan Riba Bank Tidak Haram! Apa Pandangan Dr MAZA?

PROmediaTAJDID Short Video

13 дней назад

21,185 Просмотров

Ссылки и html тэги не поддерживаются


Комментарии:

@khalidishak6371
@khalidishak6371 - 08.10.2024 09:11

Itu masalah pinjam.. bagaimana dgn simpanan di bank?

Ответить
@knisayusuf
@knisayusuf - 08.10.2024 09:13

Terima kasih.

Ответить
@muzamohzen677
@muzamohzen677 - 08.10.2024 09:23

Terbaik penjelasan dr maza. .👍👍👍✊☝️🤲🤲🤲

Ответить
@Ear_Hear_Wear_Gear
@Ear_Hear_Wear_Gear - 08.10.2024 09:42

Alhamdulillah. Ilmu yang bermanfaat. Jazakallahu khairan S.S. Dato Dr. MAZA ❤️👍

Ответить
@khairul3142
@khairul3142 - 08.10.2024 09:53

Alhamdulillah..satu perkongsian yang baik. Tahniah anak2 pelajar atas active participation ini.

Ответить
@ukaragen
@ukaragen - 08.10.2024 10:32

Memang ada segelintir ulamak yg mangkuk.. sama saperti professor.. ada professor mangkuk, ada professor kangkung.
Kita yg awam ni pun boleh paham mengapa riba' haram.. riba' haram kerana bentuk penindasan tak kira lah tindas dlm bentuk emas Perak ke atau duit kertas..

Ответить
@Harry_Peace20
@Harry_Peace20 - 08.10.2024 10:53

Bahaya Syeikh Ali jumaah ni..aku pun pernah terdengar juga tentang pandangan Ali jumaah mengatakan bank konvensional tiada riba.. dia mempunyai banyak pengikut dan dia antara ulama berkedudukan di Mesir dan berapa byk pelajar AL Azhar pernah duduk dgn dia.. bahaya.. sungguh bahaya.. Allah SWT mengisytiharkan perang terhadap pengamal riba..mana suara pengikut Ali jumaah..korang pesan kwn2 jgn taksub..

Ответить
@konawong2068
@konawong2068 - 08.10.2024 11:03

Bermanfaat isu ni diperjelas...anak2 muda bnyk yg terjerat dgn pinjaman sana sini...kad kreditnya lg...ramai yg muflis usia muda

Ответить
@kasimpatalon4648
@kasimpatalon4648 - 08.10.2024 11:47

Soalan yg cerdas drpd pelajar yg cerdas✅

Ответить
@Redzuan-rg2ev
@Redzuan-rg2ev - 08.10.2024 12:06

Harap admin bole blur wajah muslimahs di background utk elakkan fitan syukran JazakaAllah khairan

Ответить
@abdulrahmanibrahim1574
@abdulrahmanibrahim1574 - 08.10.2024 12:26

channel wahbabi. nak angkat mopti perlih.😂😂

Ответить
@wanlagend256
@wanlagend256 - 08.10.2024 13:09

tepat. jwapan ringkas tp padat. kalo tak puas hati blh debat lagi. Allah di pihak org yg benar

Ответить
@danielazhar7
@danielazhar7 - 08.10.2024 13:15

Setuju. Tapi asasnya, siapa yang faham peredaran wang(ilmu kewangan), dia memang akan tahu sistem dunia sekarang ni ialah sistem yang menindas golongan bawahan dalam ekonomi. Jadi sebenarnya memang haram cuma sistem kewangan dunia ni hampir mustahil diubah kepada cara Islam(no riba at all) sebab bukan Islam kuasa besar dunia. So sekarang ni pakar2 kewangan Islam hanya mampu mencari ruang dan alasan semampu boleh dan meminimumkan damage. Dan, di sinilah datangnya hikmah kepentingan mengkaji dan mengambil pandangan2 ulama muktabar yang pelbagai walaupun berbeza manhaj dengan kita. Semoga ulama ini diberkati Allah atas sumbangan mereka.

Ответить
@budiwicaksono3114
@budiwicaksono3114 - 08.10.2024 14:08

Nabi Muhammad mengharamkan riba....
Janganlah tertipu

Ответить
@Abg_AbusWarisan-sp1kp
@Abg_AbusWarisan-sp1kp - 08.10.2024 14:12

Jd bank Islam pun pinjam 100k bayar 100k ? Poyo je mufti !!

Ответить
@Model3GenerativeANdroid
@Model3GenerativeANdroid - 08.10.2024 14:35

sesiapa yang kata riba halal, fikirlah:
old testament pun kata riba (usury) itu haram.
new testament pun kata riba (usury) itu haram.
Kitab Suci Al Quran Haramkan Riba (usury).

Ответить
@tolhajabar5862
@tolhajabar5862 - 08.10.2024 16:00

Syeikh Abu Zahrah pun kata riba.Mustafa Zarqa pun kata riba Wahbah Zuhaili kata riba Atiah Saqr kata riba.Tak kan nak ikut pendapat yang berhujah dgn ilat yg menyimpang dari kebenaran???

Ответить
@yazidmohdshukri8467
@yazidmohdshukri8467 - 08.10.2024 17:15

Ketidak-adilan dan penindasan bukan pada benda menggunakan benda itu (emas atau wang kertas atau lain²) .Asa pengharaman riba ialah penindasan dan kezaliman.,.guna apa sekalipun.

Ответить
@ams9773
@ams9773 - 08.10.2024 17:28

Dari transaksi riba lah, bank2 di malaysia mampu kaut untung smpai berpuluh2 billion setahun. Nak kesian pd penindas dan perompak? Pelik dgn pandngan ali jum'ah? Apa lah susah sgt nak faham bila manusia2 berjanggut berserban yg bertuhankan duit jual agamanya kpd perompak yg untung berbilion2...

Ответить
@ZackMadir
@ZackMadir - 08.10.2024 17:43

Haram...haram tak ambik😂😂😂😂😂

Ответить
@hokap
@hokap - 08.10.2024 17:48

DUIT KERTAS SEBENARNYA HARAM KERANA DILETAKKAN HARGA2 REKAAN (NOMBOR) TANPA TIMBANGAN BERAT (RIBA). TAPI ORANG TERPAKSA GUNA (DARURAT) KERANA PEMIMPIN NEGARA MENGUATKUASAKANNYA. PEMIMPIN AKAN DISOAL DI AKHIRAT KERANA TIDAK MENGEMBALIKAN SISTEM WANG INTRINSIK (NILAI TERSENDIRI) SEPERTI EMAS PERAK TEMBAGA GANGSA BERAS GANDUM BARLI TAMAR DAN APA SAJA KOMODITI LAIN YANG SAMA SIFAT DENGANNYA (TAHAN LAMA, MUDAH DIBAWA, BERDERAI, RINGAN BAGI SETIAP KEPING/BIJI, HITUNGAN TIMBANGAN BERAT ATAU NISBAH BERAT YANG TETAP BAGI SETIAP ANGKA YANG DIBERI, BOLEH DIGUNA SENDIRI (MAKAN) ATAU DILEBURKAN UNTUK DIJADIKAN BARANG LAIN (LOGAM)

Ответить
@bjplusplus1
@bjplusplus1 - 08.10.2024 18:09

SBNRNYA PNGETAHUAN ULAMAK TDK SYNC DGN REALITI SEMASA SEJAK TAHUN 1970. WANG TDK LG DISANDARKN KPD EMAS. DUNIA SUDAH LAMA FREE FLOAT @ APUNG NILAI WANG MRK. WANG HARI INI ADALAH KOMODITI DI PERINGKAT ANTARABANGSA TTP NILAI TUKARAN DI DLM NEGARA.

Ответить
@jingguriktoink6117
@jingguriktoink6117 - 08.10.2024 18:22

Framework bank dicipta oleh orang Yahudi..dan sekarang framework itu digunakan diseluruh dunia termasuk negara2 Islam. Walaupun ditukar perkataan Interest dgn Keuntungan, frameworknya tetap sama....

Ответить
@mustakimmustafa5429
@mustakimmustafa5429 - 08.10.2024 18:28

Memang Allah mengharamkan "Riba". Cuma definasi "Riba" didlm Quran adalah berlainan dgn definasi org2 agama.

Ответить
@cuman8210
@cuman8210 - 08.10.2024 18:33

Nama pon riba...😅

Ответить
@bossmat2620
@bossmat2620 - 08.10.2024 19:34

Saya nk tanya sikit,ok mcm ni,ada orang nk pinjam duit dgn saya,saya kata klau bini ada brng kemas,baik gadaikan dkt saya, daripada pinjam nanti jadi masalah plak akan dtg.. orang tu nk pinjam 3k.saya kata brng kemas kurang2 kna bernilai 4k..pastu saya bgi syarat selama 5 bulan,kalau x dtg tebus balik,kira burn brng kemas tu,sya buat syarat mcm tu sbb saya memng x amik untung riba,gadai 3k,byr blik 3k jugk lh...upah simpan semua x caj ...satu lagi sblom nk buat transaksi,saya akn tnya betul2 pemilik brng kemas tu, sanggup dan redha x dgn syarat tu,klau x redha,memng saya x amik dari awal lgi..ada yg dtg tebus balik dn ada yg burn mngikut syarat perjanjian... berdosa kah saya klau buat mcm tu?sbb ada kes orang dtg nk pinjam duit 5k,sya kata pinjam x blh,gadai boleh dn bgitau syarat mcm saya tulis tu lh...ok dia setuju,lpas 5 bulan dia syap n saya call dia,dia ckp mntk tempoh sebulan lgi.saya follow je..cukup bulan ke enam saya call dia x angkat,wsap bini dia,bini dia kata xde duit nk tebus balik,so brang tu kira burn...tiba2 dia canang kt orang kg kata saya zalim,buat naya kat dia,dia kata saya mkn hrta haram😅..saya buat cmtu sbb nk elakkan orang yg dlm kesempitan pergi gadai dkt kedai cina,dah lh ada riba,ada caj lewat byar, upah simpan lagi,x mmpu byar barang tetap kna burn jugk satu hari nanti... skrg sya dh x buat dh mcm tu, pinjam duit pun x bgi,gadai pun x amik dh...serik

Ответить
@hikmah_bersama2049
@hikmah_bersama2049 - 08.10.2024 19:38

Syaikh ali jumah ini muhibinnya ba'alawi para pendongeng khurofat

Ответить
@Md.Kamarussalihin
@Md.Kamarussalihin - 08.10.2024 19:38

Saya pernah liat video Sheikh Ali Jum'ah (ex mufti Mesir), Sheikh Al-Utsaimin (Ulama Saudi) , Sheikh Al-Huwainy (Ulama Mesir) , Sheikh Yusuf Al-Qardhawi (ex pengerusi persatuan ulama dunia islam), Prof. Dr Ahmad Karimah (Al-azhar), Dr. Salim Abd Jalil (Al-Azhar), Dr Said Amir (Al-Azhar), Sheikh Suhaib Hasan (Sharia council UK) berkaitan isu ini. Apa yang saya boleh terangkan, nilai $1 sekarang apabila dibayar balik 10 tahun kemudian adalah tidak sama. Nilai inflasi. Maka itu sebabnya bank islam sudah mengambil kira angaran sepatutnya dibayar. Wallahu alam.

Ответить
@melchizedek7471
@melchizedek7471 - 08.10.2024 19:59

Prinsip penubuhan bank Islam untuk membantu ummah atau ambil kesempatan?

Konvensional pinjaman rumah 70k bayar 160k, diketahui ketika bayaran terakhir.
Bank islam bayar 220k dalam tempoh yang sama, diketahui ketika perjanjian.

Bila dilabel interest jadi haram, bila dilabel pembiayaan jadi halal?

Maka betulkah tidak wujud prinsip Islam pada kedua-dua bank di Malaysia?

Ответить
@MegaF4i
@MegaF4i - 08.10.2024 20:59

Hutang itu asal akadnya adalah tolong menolong, seperti datuk mufti cakap: hutang ini lebih diberi kepada glongan miskin. Untuk buat pinjaman kat bank dg jumlah uang besar, maka investasi adalah akad yang sesuai, dimana bank juga akan mendapatkan manfaat, dan resiko jg di tanggung bersama.

Ответить
@MegaF4i
@MegaF4i - 08.10.2024 21:05

Contoh cases: orang miskin pinjam uang u makan, maka akad ini adalah tolong menolong. Sedangkan seorang bisnis man nak pinjam uang RM 30,000, maka akad yang sesuai adalah investasi atau Mudharabah. Akad mudharabah dimana kalau ada untung di bagi sama, kalau ada rugi juga tanggung bersama...Alhamdulillah Islam agama yang benar

Ответить
@ahmadkhusyairiahmadsaad4065
@ahmadkhusyairiahmadsaad4065 - 08.10.2024 21:55

ni soal mata wang...rm1 sekarang dgn rm1 1990 pun jauh beza...tu lah inflation..adil ke kau bg pinjam rm200k skrg dan kau bayar balik 35 tahun akn dtg pun rm200k..itu lah adenye interest

Ответить
@mottmottutube
@mottmottutube - 09.10.2024 04:37

Bank ikut sistem fractional reserve boleh bagi pinjam duit yang mereka tak ada? Kalau bank ada 10juta mereka boleh bagi pinjaman 90juta? Kemudian mengenakan untung/bunga atas duit itu. Ini apa pula; super riba? Moga ada pencerahan pakar.

Ответить
@8211mat
@8211mat - 09.10.2024 04:54

Emas tak ada nilai jika penambagan angkasa lepas boleh Di lakukan sebab ada emas lebih banyak dari tanah dibumi

Ответить
@muhdhaikal8450
@muhdhaikal8450 - 09.10.2024 06:13

Kepala butuh sheikh tulah tak Haram sedangkan wahyu terakhir tentang pengharaman riba

Ответить
@Xyyymm
@Xyyymm - 09.10.2024 08:51

Kau Tanya hadi awang dulu...rasuah tu sedekah, dedak pun sedekah..

Ответить
@faridzulpazilah
@faridzulpazilah - 09.10.2024 11:09

Bila sebut pembiayaan, bank islam beli rumah dulu kemudian dia jual dekat kita harga dia beli + untung. Kita pun akad dengan harga yang dipersetujui. Tapi bila datang monthly instalment, tiba² ikut OPR (overnight policy rate). Ada sesiapa tahu explain?

Ответить
@nafeejawawi
@nafeejawawi - 09.10.2024 12:40

Beza akad beza hasil. Cth Akad nikah bezakan kahwin dan zina. Budak unisza ni bodo jugak soalan pastu kaitkan ulama lain cakap. Tu bukan riba tapi konsep pinjaman yg telus sharia.

Ответить
@wankhairulanuar1784
@wankhairulanuar1784 - 09.10.2024 12:45

Saya tidak setuju dgn PANDANGAN demikian...

Ответить
@takiyaazrin7562
@takiyaazrin7562 - 09.10.2024 12:47

Tiada salahnya seorang lelaki seks dgn dua hamba abdi perempuan sebelum lelaki mandi wajib. Dilarang pula, lelaki pergi ke perempuan merdeka pada hari seterusnya. Tiada salahnya seks dahulu dengan seorang hamba perempuan kemudian dgn hamba perempuan kedua sebelum lelaki mandi wajib.


Muwatta Malik, Buku 2, Hadith 90

Ответить
@ZunaiddinIbrahim
@ZunaiddinIbrahim - 09.10.2024 12:49

Itu fitnah pada Syeikh Ali .. segelintir wahabiyyah suka fitnah

Ответить
@ranmouri5648
@ranmouri5648 - 10.10.2024 08:15

Jawapan melalut sgt tu tok! Bagitau hukum saja kepada org awam! Kalau nk cerita ttg emas, kertas dan bank buat tajuk khusus! Mcm yg UAI jelaskan skrg ini kita terhimpit dgn system org2 kafir! Maka ulama membenarkan kita buat loan dgn bank utk benda2 yg penting seperti beli rumah dan kenderaan! Bukannya mereka menghalalkan riba, tapi kalau darurat dibolehkan dan kalau boleh cari bank2 yg tak amalkan system konvensional itu lebih utama lagi!

Tok mufti kurang arif, duduk lah setempat apabila menjawab soalan, pening tengok ke hulu ke hilir! Nabi bagi khutbah dgn berdiri tegak dan memegang tongkat sb apabila pegang tongkat menunjukkan displin, tidak tergaru garu dan terkinja kinja mcm yg tok mufti buat! Kalau bab bank dan scam riba ni Ustaz Auni lebih arif dan dia tak teragak2 utk bongkar undang2 musuh musuh Allah! Lain kali jawablah soalan yg diajukan dgn berhemah dan dengan fatonah Nabi kita!

Ответить
@asiangamers8514
@asiangamers8514 - 10.10.2024 08:48

Riba adalah riba.. tp mengatakan riba dlm urusan jual beli hutang dlm bank islam, adalah dari org pakar2 kejahilan. Yg mendefinasikan ianya ribamengikut sedap ilmu yg cetek. Tanpa melalui perbahasan atau bertukar pandangan. Mereka conclude, itu riba. Sadis.

Ответить
@reefasymuller
@reefasymuller - 10.10.2024 09:11

Paling selamat pun faedah bank ‘belum tentu riba’.

ada juga unsur2 tidak menindas dari awal:
1. Bank tak kan bagi lepas kalau gaji tak lepas. Melainkan kita ejas.
2. Kita ada pilihan untuk tidak meminjam.
3. Pinjaman yang legit, 2-2 pihak dilindungi disisi undang2.


Baik beli cash atau hutang, kalau beli hartanah 30 tahun kemudian akan jadi berlaku perbezaan nilai.
Masalahnya kalau pinjam beli barang susut nilai je.

dalam masalah ni kita kena harmonikan, mungkin kena kaji apa yang menyebabkan riba’ itu diperang oleh Allah SWT. Kena lihat Apa beza pinjaman cara jahiliyah dan sekarang. Akhir sekali apa pun ijtihad, kitaberserah pada Allah SWT.

Ответить
@boronir
@boronir - 13.10.2024 03:21

Definisi riba dalam Islam adalah pertukaran barang dengan barang yang sama. Contohnya nasi bertukar dgn nasi, emas bertukar dengan emas, dengan nilai/kualiti berlainan.

Ini penindasan sebab mengandungi nilai yang tak sama. Dalam konteks ni, duit bertukar dengan duit, tapi nilai yang tidak sama. Kita dapat duit RM 10,000, dengan perlu membayar RM 20,000 pada masa akan datang.

Ответить
@mohddzulkifli4163
@mohddzulkifli4163 - 13.10.2024 05:49

bank tu urusniaga dgn riba la.apa yg susah nak faham? xkira la bank islam sekali pun.ALLAH BerFirman di dlm Surah Al Baqarah ayat 279..klu rasa dah cukup kuat dah berani langgar je la.

Ответить
@fazlichew
@fazlichew - 14.10.2024 10:01

Soalan yg baik dan bagus

Ответить
@JonD2024a
@JonD2024a - 16.10.2024 06:10

Ada orang pinjam 300000 lepas 30 tahun bayar balik 300000. Tahun 1994 300000 boleh beli rumah kat KL. 2024 rumah tu 1 juta. Adil tak?

Ответить
@davartoz
@davartoz - 16.10.2024 10:43

soalan juga kalau ada ustaz atau mufti baca, emas value atau harganya hampir kalis inflasi, cuma bila matawang kalau ikutkan berat emas pun kebiasaannya meningkat, jadi jika bank bagi loan 1 juta, 30 tahun lalu, nilai harga 1 juta dahulu kalau nak dibandingkan emas dalam kg boleh beli dah berubah selepas 30tahun. jadi, perubahan matawang ini disebabkan inflasi pun adalah satu riba? kalau dahulu nasi goreng berharga rm2 sekarang dah harga rm10, bagaimana bank ingin survive ustaz? ini soalan, bukan menidakkan riba itu haram, itu jelas dan pasti. jika bagi pinjam satu kg emas, kene bayar balik 1kg emas dalam masa 30 tahun, nilai emas itu kalau dibandingkan dengan wang mmg jauh lebih tinggi.

Ответить